tiistai 2. lokakuuta 2012

Koirapiirejä ja kasvattajia

Kyllä sitä kaikenlaista näkee, kuulee ja lukee. Kasvattajia kun etsii, kyselee ja katselee, kuulee jos jonkunlaista juorua. Ja ne juorut, uskomatonta kuinka mustamaalataan ihmisiä kuulopuheiden perusteella. Sen kuinka sisäänpäin lämpeäviä koirapiirit ovat, olen huomannut jo aiemmin. Sen minkälaista selkään puukotusta tapahtuu, olen vasta alkanut ymmärtämään. Olen keskustellut paljon harrastajien kanssa, on niitä joilla on mielipiteitä, on myös niitä ihan ok tyyppejä. Näistä kuuntelen mielummin mielipiteitä, ihan ok kommentit eivät auta eivätkä kehitä ketään. Mielipiteiden kertojien kanssa taas pitää olla varovainen mitä uskoo, ruusunpunaiset lasit on syytä ottaa pois ja käyttää omaa järkeään myös. Rakentava palaute ja kritiikki on mukavaa, vaikka se olisi negatiivista niin siitä oppii. Miten siitä oppii jos saa treenien päätteeksi vain ihan ok palautteen, vaikka koira on poikittanut, tai tehnyt jotain ihan muuta mitä olisi pitänyt.

Olen ollut yhteydessä lukuisien kasvattajien kanssa, useammasta rodusta, lähinnä sähköpostitse. Vastauksia on tullut laidasta laitaan, joiltakin ei ole tullut minkäänlaista vastausta. Jos haluan kasvattajan ominsanoin kertovan rodusta ja vastauksena tulee: rotujärjestön sivulla on infoa, käy siellä lukemassa, on yhteyden pito loppunut siihen. Rotumääritelmähän nyt tietenkin kertoo rodusta, mutta ei se kerro tarpeeksi. Toinen ryhmä jonka viesteihin olen jättänyt vastaamatta ovat ne kasvattajat jotka tarjoavat pentua suoraan lyhyen esittelyn perusteella. Suurinosa kasvattajista kuitenkin kertoo hienosti rodun ja koiriensa hyvistä ja huonoista puolista. Tietenkin tässä vaiheessa olen kohdistanut yhteydenottoni jo sellaisiin kiinnostaviin kasvattajiin.

Kasvattajat haluavat tavata pennun ottajan, tämä on ihan oikein. Ja myös minä haluan tavata kasvattajan ja nähdä hänen koiriaan, mieluiten sekä arjessa että "töissä". Mutta kyllä mielestäni jonkunlaista tuttavuutta voi hieroa jo sähköisesti, ei minulla ole mahdollisuutta tavata kaikkia kolmeakymmentäneljää kasvattajaa ympäri suomen kasvotusten (luku temmattu päästä). Mitään lupauksia ei tarvitse antaa mutta jos kuitenkin kertoisi sen verran että voisi olla mahdollisuuksia saada pentu tms. Tämän jälkeen olen valmis matkustamaan täältä periferiasta 700km tapaamaan kasvattajaa. Mutta alkaa ne kasvattajat valikoitumaan jokatapauksessa ja uusia kontakteja tulee koko ajan. Ja minulla on aika tarkka käsitys, mitä haen, se mistä sen löydän varmimmin, ei ole vielä täysin selvillä.

Loppuun muutama hauska linkki.

http://rantahiekkaa.wordpress.com/2012/09/23/hyva-kasvattaja/

http://chicchoix.com/blog/?p=1220

http://riemuidiootit.blogspot.fi/2012/09/paskaa-puhuu-vaan-ne-joit-vituttaa-olla.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti